2010. február 12.
Az EMI Music Publishing vezetői látogatásának időpontja: 2010. február 10.
A delegáció programja: találkozás az Artisjus vezetőivel, egyeztetés az Igazságügyi Minisztériumban, tárgyalás a Szabadalmi Hivatal vezetőivel. A látogatás célja: az ország szerepének megerősítse a közép-európai zenefelhasználás és szerzői jogok terén. Az EMI Music Publishing ösztönözni kívánja a magyar kormányt, hogy tevékenyen járuljon hozzá a zenei szerzői jogok harmonizációjához az Európai Unió közös piacán.
A programok után Roger Faxon, az EMI Music Publishing elnök-vezérigazgatója exkluzív interjúkat ad a sajtó néhány képviselőjének.
Delegáció tagjai:
- Roger Faxon (EMI Music Publishing, elnök-vezérigazgató)
- Oliver Schwenzer (EMI Music Publishing Europe - jogi igazgató)
- Joanne Quillan (EMI Music Publishing Europe - pénzügyi vezető)
- György Péter (EMI Zeneműkiadó Magyarország - igazgató)
A delegáció tagjainak rövid bemutatása:
Roger Faxon
Az 1980-as évektől olyan nagy filmes cégekkel dolgozott, mint a LUCASFILM, ahol többek között az Elveszett Frigyláda Fosztogatói, és Jedi Visszatér című filmek pénzügyi-, és operatív vezetésében vett részt, majd a Tri Star és Columbia Pictures marketing igazgatója lett. 1994-től csatlakozott az EMI céghez, mint az EMI Group Pénzügyi Igazgatója, 2005-től az EMI Music Publishing vezérigazgatója, majd 2007-től elnöke.
Oliver Schwenzer
Az 1990-es évek végén a londoni székhelyű MTV Zenecsatornánál kezdte a karrierjét, majd a Universal Lemezkiadó jogi igazgatója lett. Két évig a nemzetközi Peermusic Zeneműkiadó igazgatója volt, majd a Bretelsmann / Arvato Mobile mobiltartalmat szolgáltató cég éléről került 2007-ben az EMI Music Publishing felső vezetésébe, ahol az Európai régió jogi igazgatójaként dolgozik.
Joanne Quillan
1994-től a Sony lemezkiadó pénzügyi kontrollere, majd az Entertainment UK társaság pénzügyi vezetője. 2005-ig a Sony, majd később SonyBMG Lemezkiadó Europe pénzügyi igazgatója. 2006-ban csatlakozott az EMI Music Publishing csapatához, ahol az Európai Régió Pénzügyi vezetője.
György Péter
Zeneipari tevékenységét 1985-ben különböző saját vállalkozások: management, marketing, hazai és külföldi koncertszervezés, hanglemezkiadás alaptevékenységű cégek létrehozásával, működtetésével kezdte. 1992-től a Magyar Narancs c. hetilapot kiadó Kozmopolisz Rt. vezérigazgatója. 1997 óta az EMI Zeneműkiadó Magyarország ügyvezető igazgatója, a Magyar Zeneműkiadók Szövetsége könnyűzenei tagozatának társelnöke.
A delegáció látogatásának tárgya:
Először látogat Magyarországra a zeneipar egyik nemzetközi vezetője, hogy megerősítse az ország szerepét a közép-európai zenefelhasználás és szerzői jogok terén.
Roger Faxon, az EMI Music Publishing nemzetközi elnök-vezérigazgatójának látogatása azt a célt szolgálja, hogy bátorítsa a magyar kormányt, a Szabadalmi Hivatalt valamint az ARTISJUS Szerzői Jogvédő Iroda Egyesületet abban a tekintetben, hogy a szerzői jogi védelmet valamint a helyi és nemzetközi alkotó tehetségeket megillető megfelelő jogdíjmértékének és díjazásának megóvását változatlanul magas szinten tartsák a régión belül. Az alkotói tartalmak növekedésének alapja ugyanis a hatékony szerzői jogi védelem.
Az Igazságügyi Minisztérium képviselőivel történő egyeztetések során az EMI Music Publishing arra kíván rávilágítani, hogy mennyire fontos a zeneműkiadás a magyar zenei piacon. Mivel az elmúlt években a zene felhasználás Magyarországon a lemezeladásokról inkább az olyan változatosabb terjesztési módok felé tolódott, mint az Internet, mobil-hálózatok, rádió, TV, élő koncertek és nyilvános előadások, ezért kiemelkedően fontos, hogy a szerzői jogi védelem színvonala és a közös jogkezelő szervezetek munkája megfelelően válaszoljon a piac kihívásaira. Az EMI Music Publishing üdvözli azt a legutóbbi magyar kezdeményezést, mely a kalózmásolatokkal és a hamisított termékekkel újult erővel száll szembe és szeretne ezen kihívásokhoz hozzájárulni.
Az EMI Music Publishing ezúton kívánja megerősíteni azon szándékát a magyar kormány felé - tekintettel arra, hogy a zene védelmének alapjait a kormány fekteti le -, hogy továbbra is folytatni fogja a befektetéseit a magyar zenei piacon és hisz a helyi és nemzetközi zene Magyarországon betöltött gazdasági erejében.
Az EMI Music Publishing továbbá ösztönzi a magyar kormányt, hogy tevékenyen járuljon hozzá a zenei szerzői jogok harmonizációjához az Európai Unió közös piacán.
EMI Music Publishing:
Az EMI Music Publishing a világ egyik legnagyobb zeneműkiadója, több mint egy évtizede Magyarországon is működtet helyi képviseletet, ily módon büszke arra, hogy a nemzetközi katalógusában magyar szerzők művei is megtalálhatóak.
A magyar piac az egyik legfontosabb a közép – kelet európai régióban, hiszen az elmúlt években több ezer ember szórakozott az EMI Music Publishing művészeinek koncertjén a Papp László Sportarénában legyen szó a Depeche Mode-ról, a Queenről, Pinkről, James Bluntról, vagy Beyonce Knowlesról.
Az EMI Music Publishing a külföldi nagy nevek mellett olyan kiváló magyar zeneszerzőkkel dolgozik együtt, mint például az Anima Sound System, a Kolin, Kollár – Klemencz László és a Kistehén, Kardos-Horváth János, Hrutka Róbert, Jamie Winchester, Gömöry Zsolt, vagy Poniklo Imre. Az EMI Music Publishing szerzői, művészei a cég helyi képviseletén keresztül nemcsak a rajongók, de a legnagyobb tartalomszolgáltató (RTL Klub, TV2, T-Mobile, Vodafone, UPC, Media Park) és reklámcégek (DDB, Young & Rubicam) igényeit is kiszolgálják.
MI IS AZ A ZENEMŰKIADÁS?
A zeneműkiadás egy olyan speciális szolgáltatás, amely a szerzői jog által védett zeneművek felhasználásának lehetőségét nyújtja mindazok számára, akik tevékenységük, munkájuk során igénylik. Az EMI Music Publishing rendszeres ügyfelei között találhatók reklámcégek, információval kereskedők, film-, videogyártók, kereskedelmi televíziók, telekommunikációs cégek, könyv- és hanglemezkiadók, előadók, producerek, gyakran pedig közvetlenül a kereskedők és magánszemélyek.
A szerzői jog védi az egyénnek az alkotó munkához és szellemi tulajdonhoz fűződő jogait. Ennek egyik „kézzelfogható” megjelenési formája a zenemű, vagy egy dalszöveg. EMI Music Publishing célja, hogy az általa képviselt művekben hordozott szellemi értékek és a szerzők kreativitásának összhangját megteremtsék.
A zeneműkiadónak két alapvető feladata van, amelyet minden esetben a képviselt szerzők illetve jogutódaik érdekeinek szem előtt tartásával végez:
• a katalógusaiban szereplő zeneművekhez kapcsolódó jogok érvényesítése, valamint
• a bennük rejlő lehetőségek hosszú távú kiaknázásának biztosítása.
Ezen feladatok elvégzését segíti az EMI Music Publishing rendszeres ellenőrzési tevékenysége, amellyel nyomon követi zeneművei felhasználását, megfelelő hangsúlyt fektetve védelmükre és a szerzői jogok érvényesíthetőségének fenntartására. A cég minden egyes zene/mű esetében – tartozzon eredetileg az EMI Music Publishing bármelyik területi irodájához – folyamatosan, a szerzői jogvédelem teljes időtartama alatt azokat a piaci lehetőségeket kutatja, amelyek az eredeti művet – az adott korhoz és területhez harmonikusan illeszkedő – további értékkel egészíthetik ki.
A felhasználások a következő területeket érinthetik:
• nyilvános előadások (koncertek, színházak, éttermek, stb.)
• megfilmesítés (reklám, televízió, mozifilmek, videók, stb.)
• audio-vizuális hordozón történő megjelentetés (mechanika)
• reklámzene, illetve reklám-jellegű felhasználás
• feldolgozás, illetve eredeti zenei részek felhasználása (pl. sampling, magyar nyelvű adaptáció)
• nyomtatás (kották, szövegkönyvek, slágerszöveg utánközlése, stb.)
• új média (internet, mobil tartalomszolgáltatás, stb.)
• kereskedelmi termékek, szolgáltatások (merchandising)
A zene/művek felhasználásának általános, a magyar szerzői jogi törvényben is megjelenő alapelve, hogy a szerzői jogi védelem alatt álló szellemi termék, alkotás bármilyen felhasználása minden esetben megköveteli a szerzői jogosultak előzetes engedélyét, amennyiben erről a törvény másképp nem rendelkezik!
A közös jogkezelő szervezetek (Magyarországon az ARTISJUS) a nem drámai zenei művekhez kapcsolódó és a felhasználás jellege, illetve körülményei miatt egyedileg nem gyakorolható szerzői jogokat érvényesíti (ezek jellemzően a nyilvános előadás, sugárzás, nyilvánossághoz közvetítés és a mechanika – bővebb információ az ARTISJUS oldalain található. Minden más felhasználást a szerző, illetve a zeneműkiadó egyedileg jogosít.