3429 zenekar 12450 letölthető zene
Rovatok
Hirdetés
Külföldi

2010. január 14. | Egres

Dr. Parnassus és a képzelet birodalma

Copyright:

Majdnem pont a hazai premier idején lesz két éve, hogy számomra megdöbbentő és nagyon szomorú, de főként érthetetlen hír járta be a világsajtót: 28 évesen gyógyszer-túladagolás miatt meghalt Heath Ledger. És hogy a gyógyszer-túladagolás alatt öngyilkosságot kell-e értenünk, azon még elvitatkozunk egy darabig. Ezt követően több filmjét is az "utolsó" kulcsszóval próbáltak népszerűsíteni. De az utolsó "utolsó film" cím kétségtelenül a Monty Python-csoport egyik tagjaként elhíresült Terry Gilliam keze alatt készült Doctor Parnassus és a képzelet birodalmát illeti, hiszen ennek forgatásának kellős közepén hagyott itt Hollywoodot, Oscar-gálát, földet, Napot. Gilliam első megrendülésében azonnal a forgatás berekesztését, a produkció lemondását jelentette be. Néhány héttel később aztán győzött a józanész, az emlékezés és tiszteletadás iránti vágy, valamint a beleölt pénzt viszontlátni kívánó izzadó markok. Ritka eset, de győzött a film is.

Először Ledger a még le nem forgatott jelenetekben való helyettesítését a rendező CGI-trükökkel tervezte megoldani, kvázi egy hologrammal, ezt az ideát váltotta fel a három másik színész bevonása. A történet szerint ugye a filmbéli Tony többször is keresztül azon a bizonyos varázstükrön, amely egy másik világba vezeti a férfit - ebben a meseországban jeleníti meg tehát három jóbarát, Johnny Depp, Jude Law és Colin Farrell a karaktert. Az első és legfontosabb kérdés tehát az volt, a forgatókönyv kényszerű korrigálása, a nem tervezett plusz három színészes kiút mennyire fog idegen testként hatni a filmben. A végeredmény minden kétséget eloszlat, nyoma sincs a kényszermegoldás okozta dramaturgiai megbicsaklásoknak, vagy szájbarágós im memoriam-blokkoknak.


A történet a klasszikus fausti felállással operál: az ördöggel való lepaktálás abban a percben talán jó ötletnek tűnik, de bizony idővel keserű lesz megfizetni az árát. A színházi társulatával utazó Dr. Parnassus páratlan lehetőséget kínál napjaink közönségének. Varázstükrén keresztül a földi realitásból a határtalan képzelet fantasztikus világába léphetnek át; választhatnak fény és öröm, vagy sötétség és bánat között. E mágia mögött azonban sötét titok lappang.

Parnassus évszázadokkal ezelőtt fogadást kötött az ördöggel, és elnyerte a halhatatlanságot. Később, amikor találkozott élete szerelmével, egy újabb egyezséggel fiatalságra cserélte halhatatlanságát. Csakhogy az ördög ezért az ifjú Valentinát, a mágus lányát kérte, akiért eljön, amint betölti tizenhatodik születésnapját. A határidő közeleg, ezért hogy mentse szeme fényét, Parnassus köt egy utolsó fogadást: az nyer, aki elcsábítja az első öt lelket. A Doktor a társulat vad, komikus és lenyűgöző figurái közül annak ígéri lánya kezét, aki segít neki nyerni. Kalandos, és minden képzeletet felülmúlóan szürreális utazás veszi kezdetét időn és téren át.

A gilliami torzult világ és a tükrök, kifacsart formák és zavarba ejtő megoldások sűrűje legalább olyan varázslatos, mint amilyen a címbéli mágus világa, nem is véletlen, hogy a direktor némi önéletrajzi, vagy legalábbis önreflektív ízt is szándékozott beleszőni alkotásába. A film egy Terry Gilliam minden alapvető stílusjegyét felvonultató felnőttmese egy a modern emberek közönyétől megcsömörlött "fantázia-kereskedőről", amit a sokat taglalt új értelmezésű halálhangulat nélkül is nyugodt szívvel nevezhetnénk remekműnek.

A szereplőgárda, pedig brilliáns: Christopher Plummer, Johnny Depp, Heath Ledger, Colin Farrell, Jude Law, Tom Waits.

Rendező: Terry Gilliam

Egres

Szólj hozzá!

Csak regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá. Kattints ide a belépéshez! Regisztráció itt.

2020. március 28.

Megjelent az After Hours, The Weeknd eddigi legsötétebb albuma

Már a korábban megjelent kislemezek – és főleg a hozzájuk tartozó klipek – alapján sejthető volt, hogy Abel Tesfaye nem a soron következő LP-jére fog vidám dalokat pakolni. A Heartless, a Blinding Lights és a címadó dal, az After Hours klipjeinek összefüggő története a hedonista, már-már apokalipszisre készülő The Weekndet mutatja meg, akinek minden mindegy, csak a szívét akarja kiönteni. Tovább

2020. március 27.

Tones And I újdonság

Valószínűleg nincs is olyan ember a világon, aki ne hallotta volna legalább egyszer 2019 legfülbemászóbb megahitjét, a „Dance Monkey” című felvételt Tones And I-tól. Nos, 2020 is hozott pár új dalt az ausztrál előadótól... Tovább

2020. március 27.

Az új Foals klip a koronavírusra figyelmeztet

Új videóklippel jelentkezett a Foals, mely ezúttal a világszerte egyre nagyobb területen fertőző COVID-19 koronavírusra kívánja felhívni a figyelmet! Tovább

2020. március 27.

Wiz Khalifa új ügye

Új trackkel jelentkezett Wiz Khalifa - itt a „Bammer”! A fúvósokkal megpakolt zenei alap és Wiz Khalifa rosszfiús rapje olyan különleges elegyet alkot, hogy a „Bammer” mindenkinek bekúszik az emlékezetébe. A közkedvelt rapper Mustarddal dolgozott együtt, az alkotói kémia pedig igencsak jól működik köztük. Tovább

2020. március 5.

A Car Seat Headrest fülbemászó indie-MIDI-hibrid slágerrel költözik vissza a hallójáratainkba
lightmedia news

Május elsején új albummal jelentkezik a Car Seat Headrest, melyről a "Can't Cool Me Down" című, szerdán megjelent beharangozó dal máris jelentős lelkesedésnek örvend a hallgatóság körében. A dinamikus trackhez készült frappáns lyric videó egy nap alatt átlépte a 38 ezres megtekintést, ez pedig egy "családi autó hátsó ülésének magányából", lo-fi projektként induló indie rock zenekarhoz képest nem semmi teljesítmény. Tovább

magyar | english | deutsch | espanol | francais | romana | polski | slovensky