2008. március 5. | -nm-
Az ausztrál bluesrock-óriás Nick Cave és együttese, a Bad Seeds nem akármilyen gerillamarketinggel ünnepelte új lemezének megjelenését. A hagyományos reklámmódszereket hanyagolva ugyanis meglepetéskoncertet adtak egy londoni zeneboltban, miután a költő-zenész hollywoodi mintára egy másik zenebolt falán hagyta a keze nyomát, mint az első így megörökített ellenkulturális ikon.
Sok zenészről elmondható, hogy ötvenes éveire fásult lesz, közepes és fáradt, de Nick Cave biztosan nem tartozik közéjük. Az ’57-ben született dalszerző ugyanis ausztrál létére még mindig lazán vegyíti a bluest, a countryt és a rockot, a végeredményt érzékeny költőiséggel és egyedi vallásossággal meghintve. Bár néha prédikátorként énekel, hogy nem bigott, arra együttesének neve, a Bad Seeds (rossz spermák) is utal. Az undergroundból a Murder Ballads albummal tört ki egyszer és mindenkorra, nem utolsósorban Where The Wild Roses Grow című, Kylie Minogue-val előadott, enyhén giccses dalának köszönhetően. Bár ezzel a formációval ezután is maradt az érzékeny líra talaján, elkalandozott a vad és improvizatív zene felé Grinderman néven, hogy aztán Warren Ellis zenésztársával megírja az utóbbi évek legszomorúbb és legszebb filmzenéjét a Jesse James meggyilkolása, a gyáva Robert Ford tette című opuszhoz. (Az alkotásban egyébként egy mellékszerepet is eljátszik, mindenki meglepetésére egy gitárral a kezében.)
Most megjelent Dig!!!, Lazarus, Dig!!! nevű albumával nagy meglepetést okozott azoknak, akik követték munkásságát, és nem csak a dalok vadságával és karcos hangzásával, hanem azzal is, ahogy a lemezt bemutatta. A Radiohead mintájára (nem ő az egyetlen egyébként, aki a kultikus angol együttes üzletpolitikáját követi) meglepetéskoncertet adott ugyanis az új anyaggal a főszerepben a HMV zenebolt-hálózat Oxford Circus nevű üzletében a londoni West Endben. Az előadás rövid (40 perces), de annál intenzívebb volt, a végén egy B-oldalas dallal, az Accidents Will Happennel – „ez az utolsó dal, amit most elpróbáltunk”, mondta Cave. Mindezt azután, hogy a hollywoodi Walk of Fame mintájára (tudjátok, az utca a csillagokkal és a tenyérnyomokkal) elhelyezte kézjelét a Rough Trade East lemezboltban, mint az első ellenkulturális ikon, akit ily módon megörökítettek.
Londonban egyébként van némi hagyománya az „instore” (azaz lemezboltban előadott) koncerteknek. Legutóbb például a Radiohead vállalt egy hasonló akciót, ám azt az utolsó pillanatban átszervezték egy másik helyre. Az eredeti helyszín éppen a fent említett üzlet lett volna, amely így az egyetlen lemezbolt, amely arról híres, hogy majdnem játszott ott a Radiohead. A munkatársaknak ezzel egyébként elegük is lett, és bejelentették, hogy nem kérnek többet az élő koncertekből. Nick Cave tenyérnyoma nyilván egyfajta kárpótlás is a közönségnek és önmaguknak.
-nm-
Forrás: nme.com