3428 zenekar 12453 letölthető zene
Rovatok
Hirdetés
Külföldi

2008. február 5. | Savas Henrik

Internet vs. zeneipar

Copyright:

Ha van egy kis időnk, érdemes a videó megosztó oldalak keresőjével játszani úgy, hogy találomra lövünk ki a popszakmához közeli érdekesnek tűnő kulcsszavakat, (backstage, demo, live, studio stb.) és mellé csatolt zenekar, vagy sztár nevét. Így lehet rábukkanni a Depeche Mode-énekes Dave Gahan baromkodós cuccaira is.

A kidobott találatokat kétfelé lehet bontani. Egyfelől kapunk bootleg, azaz nem hivatalos, kalóz felvételeket, külső ember, pl.: rajongó, szállodai vagy turnészemélyzet által rögzített szösszenetek pár másodperctől akár negyedórás időtartamig, a ló másik oldala, amikor a főhős saját maga (igen tudom a managment) hivatalos jelleggel pakolja fel a saját maguk által rögzített cuccokat. Így lehet rábukkanni a Depeche Mode-énekes Dave Gahan cuccaira is. A tavaly ősszel második szólóalbumával jelentkező Gahan, a keresztségben Hourglass címet viselő szólóalbum mastering munkálatain rögzített minimalista, egykamerás baromkodásait tette így közzé 13 részben, kellemes perceket okozva ezzel nemcsak a Depeche fanatikusoknak, de bárkinek, aki fogékony a popkult által generált kis poénokra.

A „Dave Gahan in the studio” címmel felcímkézett sorozat rámutat arra, hogy az internetnek igenis van olyan területe, ahonnan az mp3 letöltés, cd írás és a fájlmegosztás sátáni háromszöge által okozott károkat helyre lehet hozni. Amennyit az elvesz, egy másik területen, az internet adta pr. (de utálom ezt a kifejezést) lehetőségeket kihasználva, azt vissza lehet nyerni, de, csak ha ügyesen használják.

A zeneiparból érkező júzereket is többfelé lehet osztani, stílustól függetlenül.

Íme egy rendszerezés, hogy ha hazai pályán botlunk bele zenekari profilokba a talált eredmény mögött milyen felhasználót sejthetünk.

Szkeptikus:

„Minek regisztráljak bárhová, nekem erre nincs időm, és különben is ott a weboldal, aki akarja megtalálja”
Az ilyen kijelentések mögött rendszerint egy ócska tartalom nélküli elhanyagolt oldal, párszázas (copyright by Mcdnlds) látogatottság, és a keserű szájíz található, hogy „nem vagyunk benne a médiában” nem írnak forgatnak rólunk és még ez is, pedig 20 éve mekkora sztárok voltunk. Ergo marad a hagyományos reklám, bulvárcikkek, és a parádés Bp. televízió, jobb esetben egy reggeli műsor valamelyik országoson.

Az óvatos duhaj:

Pc és internet ismerete nincs, vagy minimális, persze zenészeknél ez nem elvárható. Mindenesetre minden csapatban van egy computerbubus, aki ért hozzá, de valahogy idegenkednek tőle, hogy lépjenek. Azért összehozzák a reget, mert másnak is van, meg mondták hogy ez jó, de nem tudják mire. Tartalom rendszerint minimális, a kapcsolattartás az odatévedő rajongókkal általában nulla.

Kezdő és közepesen ismert előadókra ez ugyanúgy jellemző, mint elsőligás dj-re, énekesre, zenekarra.

A haladó:

Jól felépített regisztráció, tartalmas oldal, kapcsolattartás  a fanokkal, és ami a legfontosabb, jelenlétét nem rejtegeti, hanem más közösségi oldalakon és megjelenési felületen tolja a fontosabb linkjeit elérhetőségeit.
Persze zenetévé interjúban ezt nem lehet, mert az reklám neked, és azt nehogymá’ öcsém örülj hogy behívtunk a rózsaszín kanapéra három percre.

Egy közösségi portálon jól felépített zenei profil még ne tévesszen meg senkit, bár ha rajongó által épített szájtokat rövid időn belül offolják, és többségében a valódi előadó (kiadója és/vagy managmentje) hozta létre a platformot, van, amikor a felépítéssel és tartalomfeltöltéssel ki is merült a kezdeti lelkesedés, és ölbe tett kézzel várják a csodát, majd hagyják az egészet elhalni, hiszen ez nem jött be nekik. Nem elég megvenni a legjobb sarokcsiszolót megvenni a barkácsboltban, tudni kell használni is.

A profi:

A haladótól annyiban különbözik, hogy nem követi el azokat a hibákat, amiket az előzőekben felsoroltunk. Akár zenész, akár a managment által felbérelt ember működteti az oldalt, az mindig friss, naprakész. Persze lehet mellette, vagy helyette a napi bulvár fostengerébe merülni, (lásd kitalált műbalhék, a féligazsággal spékelt kérdőjeles szalagcímek) de ezek elég hiteltelenül mutatnak egy személyes zenekari profilon.

Tartja a kapcsolatot a fanokkal, játékokat szervez, chatszobát nyit, olyan érdekességeket, mixeket, videókat publikál, amiket még a hivatalos oldalán sem, hiszen annak értelme nem sok, hogy a hivatalos oldalt klónozzák le egy közösségi oldalra.

Fiatal, kezdő zenekaroknál megfigyelhető, hogy a rendelkezésre álló lehetőségekkel jobban tudnak élni, mint profi managmentek. Ezért lehetséges, hogy a megasztárból/valóságshowkból ismert énekesnő/rapper profiljára súlyos köröket ver látogatottságban egy falusi garázsbanda, habár a megyehatárt még életükben nem hagyták el.

Az internethez való viszonyulása a kiadóknak és zenekaroknak jelenleg olyan, mint az  őseink a felismerés fázisában lévő kapcsolata a tűzzel.  A lemezeladási adatok  csökkenéséből származó bevételkiesést ellensúlyozhatják az élő lkoncertek számával, és annak promóciójával, amihez a net egy könnyen kezelhető eszköz lehet. Hasznos cucc, de csak ha megtanuljuk annak  helyes használatát, mert a dolog visszafele is elsülhet, és akkor megint jöhet a hiszti a médiában, hogy az a szemét internet, és milyen rossz nekünk. Pedig az internet jó dolog. Mondom, csak tudni kell használni.

Savas Henrik

Szólj hozzá!

Csak regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá. Kattints ide a belépéshez! Regisztráció itt.

2021. május 8.

Új Coldplay

Chris Martinék 2019-ben jelentkeztek utoljára újdonsággal, de most végre megtörték a hallgatást. A zenekarra jellemző lélekig hatoló zene és őszinte szöveg a „Higher Power”-ben is szenzációsan talál egymásra, a végeredmény egy igazán felemelő, rádióbarát szerzemény lett. Tovább

2021. május 7.

Július végén jön az új Billie Eilish-album

Billie Eilish számára az első áttörést az ocean eyes hozta 2016-ban. Azóta pedig megállíthatatlan: a 19 éves énekesnő sorra dönti a rekordokat, főleg miután két éve megjelent első lemeze, a WHEN WE ALL FALL ASLEEP, WHERE DO WE GO? Ő a legfiatalabb előadó, aki a Grammy összes fontosabb kategóriájában jelölést, majd díjat is kapott. A Legjobb új előadó, Az év albuma, Az év dala (bad guy), Az év felvétele és A legjobb pop album kategóriákért járó szobrocskát is hazavihette 2020-ban. Tovább

2021. május 7.

Új albummal lepi meg rajongóit a Maroon 5

A Jordi 2021. június 11-én jelenik meg, az album előtt egy héttel pedig ismét virtuális színpadra áll a háromszoros Grammy-díjas zenekar. Június 4-én ugyanis újabb streamkoncertet adnak az American Express Unstaged sorozatának részeként, és itt már a közelgő lemezről is játszanak majd dalokat. Tovább

2021. május 6.

Twenty One Pilots újdonság a láthatáron

Újabb dalt villant meg májusban megjelenő lemezükről az alternatív zenei géniuszpáros a Twenty One Pilots! A legutóbbi, „Shy Away” című trackben a csapat új oldalát mutatták be, ami határozottan jól állt nekik. A „Choker” egy igazán nagyszerű dal, a klip pedig egyenesen parádés! A videót Mark C. Eshleman rendezte, aki egyetlen lehetőséget sem hagyott ki, meglepetésekben gazdag anyag lett. Tovább

2021. április 24.

Pink Floyd egykori koncertje lemezen

Több mint 30 évet kellett rá várni, de 2021. április 30-án végre kézhez vehetjük a legendás együttes 1990-es Knebworth-i fellépésének anyagát. Tovább

magyar | english | deutsch | espanol | francais | romana | polski | slovensky