3422 zenekar 12339 letölthető zene
Rovatok
Hirdetés
Hazai

2011. április 14.

Randevú a költészettel, 2011-ben

Copyright:

Írásom célja nem az, hogy megfejtsem, miért nincs nagyobb befogadókészsége a mai ifjúságnak a költészet iránt, vagy, hogy milyen módszerekkel lehetne ezen javítani. Elemezgessék ezt az irodalmárok. Én maradok a saját világomban, és egyszerűen csak ajánlani szeretnék. Két olyan művet, amely nagy hatással volt rám, és bízom benne, ez mással is így lesz. Az április 10-én a Művészetek Palotájában bemutatott WH – Shakespeare-szonettek “koncertet” és egy önszerveződő alkotócsapat kisfilmjét, a versmob 0411 nevet viselő projektet.

William Shakespeare szonettjei mindig nagy elismerésnek örvendtek, ennek ellenére szerintem kevesen vannak, akik igazán beleásták magukat ezekbe a versekbe. Április 10-én a Művészetek Palotája Fesztivál Színház termében azonban biztos vagyok benne, hogy sokan felkapták a fejüket, mert olyan produkciónak lehettek részesei, amely nem csak előadóitól volt különleges.

Márkos Albert csellista-zeneszerző 2006-ban találta ki, hogy érdemes lenne megzenésíteni Shakespeare szonettjeit. Az ötlethez csatlakozott Gryllus Samu basszusgitáron, ütőshangszereken G. Szabó Hunor, énekes előadóként pedig a hip-hop díva Sena Dagadu. 2009-ben, a szonettek első megjelenésének 400. évfordulóján lemezt adtak ki a feldolgozásból és idén is színpadra állították az anyagot, amolyan színház-költészeti köntösbe bújtatva. A koncertet kiegészítő képi megoldásokért Vajna Balázs aka VJ Lee Unflyable a felelős.

Az előadásra tizenhárom szonettet választottak, melyeket eredeti nyelven adtak elő, zenei aláfestéssel – néha elnyomással – és rengeteg improvizációval. Kivetítőn végigkísérte az estét az angol szöveg és annak magyar fordítása, így az idegennyelvű előadás nem jelenthetett senkinek gondot. A szövegek képekkel, rövidfilmekkel egészültek ki, hol alátámasztva, hol kontrasztot állítva az egyedi hangzású zene és a szavalt, dallamosan dúdolt, vagy énekelt szöveg által gerjesztett hangulatnak.

Oscar Wilde szerint “A zene lelkünkben olyan múltat kelt életre, amelyet mi nem is ismerünk, és lelkünkben a szenvedésnek oly sejtését ébreszti föl, amelyről könnyeink sem tudnak semmit.” Úgy érzem, ezen az estén ez a csoda történt meg.

Más volt ez, mint amit megszokhattunk. Négy olyan zenész előadása, akik egytől-egyig mesterei hangszerüknek, ezáltal birtokában vannak annak a képességnek, aminek csak kevesen: valódi érzéseket tudnak közvetíteni. A szervező Művészetek Palotája honlapján a hivatalos bemutatóban ez áll: “Az előadásokban keveredik a kortárs improvizatív zene, a klangfarbe Musik, a free jazz, a modern jazz, az abstract hip-hop, a spoken word, és különböző zenetörténeti utalások is felfedezhetők a dallamok között.” Nem próbáltak meg egyszerűen érthető sablonokat és dallamokat elénk tenni, rendkívül markáns, megrendítő és magával ragadó hullámokat zúdítottak ránk, amolyan zaj-zenét, amiben a jazz és az improvizáció is nagy szerepet kapott. Hogy közelebb kerüljünk valamivel, én hallgatás közben olyan előadókra asszociáltam, mint a Pink Floyd, a 70-es évek rock zenekarai, itt-ott a mai elektronikus zene (annak ellenére, hogy az elektromos gitárt leszámítva itt csupa akusztikus hangszer volt jelen), és talán a legerősebben a Doors. Rengeteg technikás megoldásnak lehettünk szem- és fültanúi, a csellónak olyan hangszíneit ismerhettük meg, amit nem sűrűn hallani könnyűzenei koncerteken, a dob mellett pedig a zajkeltésre használt eszközök egész tárháza felvonult ezen az estén. Itt kell megjegyezni, hogy a hangosítás is kiváló volt, a zajok kapcsán néha egészen szürreális tér-élményben lehetett részünk. Sena-ról, az “underground díváról” eddig is tudtuk, hogy remek énekes, vasárnap viszont új oldaláról ismerhettük meg - a szonetteket ugyanis főként szavalta, hangsúlyozásával és szép kiejtésével, valamint mimikájával is teljesen beleélte magát az előadásba. 

A hangulat többnyire borús, néhol könnyed, szirupos, de mindenképp egész szürreális volt – szerintem szándékos arculcsapásként, hogy a hallgatóság feléledjen, és megbotránkozzon, elmerengjen vagy éppen felháborodjon – egy szóval reagáljon valamit. És az előadás zsenialitása ebben volt! Biztos vagyok benne, hogy többeknek sok volt ez, itt-ott úgy érzem, öncélú is, de az is biztos, hogy kiestünk a megszokottból és az előadás után sem hagyott nyugodni minket az élmény.

1 2

Szólj hozzá!

Csak regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá. Kattints ide a belépéshez! Regisztráció itt.

2025. március 6.

Korlenyomat a Honeybeast új dala, az Eladó

A dalhoz készült klipben az egyik leghíresebb magyar, Arató András, azaz Hide the Pain Harold is szerepel. Tovább

2025. március 3.

San Marino után itthon is tarol a Carson Coma új dala

A "Daddy Said No" a san marinói Eurovízió első elődöntőjén debütált, mától pedig már a hazai közönség is bátran fogyaszthatja a képzelt vagy valós zsarnok apáról szóló számot. Tovább

2025. február 28.

Megjelent Beck Zaza első szólóalbuma

A ZAJZAJZAJ február 21-én egyszerre indította el a 30Y és az Esti Kornél turnéját, ünnepli az alkotó közösség új megjelenéseit: Boebeck új EP-jét és egy új nagylemezt, Beck Zaza, a 30Y dobosának első szólóalbumát, melynek címe: félelemből otthon. Tovább

2025. február 24.

Charlie újra bakeliten is

Igazi ereklyének minősül Charlie sokat emlegetett, ’Mindenki valakié’ című kiadványa, mely most először bakelit formában jelent meg. Tovább

2025. február 20.

Megjelent a The Carbonfools új albuma

A Carbonlove egy új korszak kezdetét jelzi a zenekar életében, miközben hű marad ahhoz a különleges stílushoz, amely évek óta a védjegyük. Tovább

magyar | english | deutsch | espanol | francais | romana | polski | slovensky