2010. május 6.
A Békés Megyei Jókai Színház és a debreceni Csokonai Színház egy olyan koprodukciós előadást hozott létre, amely ötvözi a cirkusz, a színház és a zene, mint művészeti ágak értékeit, miközben egy elgondolkodtató, helyenként drámai erejű mű születik meg a színpadon. Színpadról beszélhetünk, hiszen a Jókai Porondszínház cirkuszsátorba épített mobil színház, amely rendhagyó terével, ötszáz főt befogadni képes nézőterével semmihez sem hasonlítható környezetet biztosít az előadás alkotóinak, nézőinek egyaránt.
Hobo nagysikerű Circus Hungaricus lemezét Vidnyánszky Attila, a debreceni Csokonai Színház igazgatója vitte színre, a játékteret Fekete Péter a békéscsabai Jókai Színház igazgatója készítette, színházak igazi koprodukciója tehát ez a bemutató. Budapestről, a Hippodrom Társulatból tíz artista, a Jókai Színházból tizennégy színész és színi hallgató, Oleg Zsukovszkij orosz mozgásművész, valamint Hobo teljes zenekara lép porondra az előadásban. Hobo emblematikus címet viselő lemezére sok helyszínen játszódó, több szálon futó cselekményt álmodtak az alkotók, amelyek Hobo monológjaival furcsa feszes előadást eredményeznek.
A Circus Hungaricus Hobo legutolsó szólóalbuma, melynek tartalma jórészt a cirkusz körül forog. Az őszülő mester (mint mesélő is), zeneszerzője Madarász Gábor és bandája nyújtják az élőzenei alapot, a Hippodrom alternatív artistáinak, valamint egy átlag magyar „panellakó” családnak, akik szintén a színpadon élnek, küzdenek a túlélésért. A több szálon futó cselekménysort belefűzött multimédiás tartalmakkal Vidnyánszky Attila filmszerűen vitte színpadra. A keménytől az érzelmes férfi líráig terjedő zenei töltet mellett, a színpadon egy család széthullását és újból egymásra találását láthatjuk, az artisták a cirkusz világának minden rejtett örömét és bánatát elénk tárják, míg Oleg Zsukovszkij Cipollaként a leggonoszabb fehérbohóc trükkökkel, pénzt és médiát nem sajnálva kívánja megnyomorítani a színpadon élők létét.
A békéscsabai bemutató hatalmas sikert aratott, ezt követően a közönség két nap alatt felvásárolta a jegyeket a hátralévő Békés megyei előadásokra. A budapesti közönség május 29-től a Hősök tere mellett a Városligeti Műjégpályán találkozhat az előadással. A jégpálya felújítását végző Hérosz Zrt. úgy döntött, hogy tevőlegesen támogatva a kultúrát, műszakilag és a helyszínnel is segíti a produkció létrejöttét. Ehhez elsőként az egész Jókai Porondszínházat kamionostól be kell daruzni a műjégpálya területére, a budapestiek tehát ezt láthatják május 25-én éjszaka, ha arra járnak. A nyár folyamán még Kapolcson a Művészetek Völgyében találkozhat a közönség a Circus Hungaricus-szal, szeptemberben pedig Debrecenben vernek sátrat a Békés megyei mobil színház működtetői.
Az alkotók nyilatkozatai:
Földes László „Hobo”: „Tisztelt Közönség! Szeretettel és érdeklődésükben reménykedve meghívom Önöket egy lecsúszóban lévő vén ripacs kétségbeesett és nevetséges, ám valószínűleg nem utolsó próbálkozására, amelyben a rockzenét ezúttal a cirkusszal szeretné összehozni. Új „Circus Hungaricus”-ában áriázik, spiccel, durrogtat, bű- és művészkedik, lángot okád, valamint pávatollakkal a fenekében mutogatja magát.”
Fekete Péter, a Békés Megyei Jókai Színház igazgatója: „A Porondszínház rendkívüli alkalmat nyújt a színház; a cirkusz és a zene művészeti ágak ötvözésére. Hobo zenéje és zenekara, a Jókai Színház színészei és a Hippodrom Artista Társulat valamint Oleg Zsukovszkij olyan elegyet képeznek amely együtt messzire és nagyot szólhat. Mint egy bombasiker.”
Vidnyánszky Attila rendező, a debreceni Csokonai Színház igazgatója: „Történetfoszlányokból álló mozaik lesz ez a produkció, amelynek a darabkái rettenetesen precízen kell, hogy érintkezzenek egymással. Nem illusztrálni fogjuk az előadást. A szereplőknek sokszor csak pár másodpercük lesz a tér különböző pontjain, de a szálak az előadás végére összefutnak majd. Ennek a történetnek elsősorban szereplői lesznek, hősei kevésbé, de ha megérint majd bennünket a zene és a tartalom, akkor tudni fogjuk: ez a cirkusz a mienk.”
HOBO: Circus Hungaricus
porondszínházi előadás
május 29-30-31., 19:00
Budapest, Városligeti Műjégpálya, a Hősök tere mellett