2009. július 10.
Lekerült az utolsó Moholy-Nagy, Bortnyik és Kassák kép is a falról, elment a Besh o droM, Párizsban olvad az aszfalt, 30 fok fölé kúszott a higany a hőmérőben. Lassan kiürül a város, „elnyáriasodik”, augusztusban már szinte csak a turisták lézengnek az utcákon, az őslakos Párizsiak szétszóródnak az országban, hogy kisebb-nagyobb tömörüléseket alkossanak a déli és a nyugati partokon. Ideje tehát összegezni, mit hozott a 2008-2009-es szezon a franciaországi magyar jelenlétnek.
A 2008/2009-es akadémiai évben összesen 275 kulturális programot – komoly és könnyűzenei koncertet, képzőművészeti és fotókiállítást, szabadtéri és mozitermi filmvetítést, tudományos konferenciát, kerekasztal beszélgetést, könyvbemutatót, kortárstánc- és néptáncestet, valamint divatbemutatót (!) – szervezett a Párizsi Magyar Intézet (PMI). Impozáns a szám, impozánsak a látogatói adatok is: volt esemény, ahol majd’ négyszer annyian álltak sorban az épület előtt az utcán, mint amennyien befértek volna…Az Ecsedi-Derdák András vezette intézetben mára megvalósult a három évvel ezelőtti igazgatói pályázatban vállalt fordulat: a PMI-ben megfordulók zöme francia és nagyobb része először jár a magyar kulturális képviseleten.
A szezonzáró programok is ezeket a változásokat erősítették: a PMI a Foire Saint-Germain párizsi művészeti vásárral folytatott intenzív együttműködésben számos francia rendezvényt szervezett, több ezer francia látogatót vonzott a másfél hónapos periódus alatt. A művészeti vásár 100 ezer példányban terjesztett ingyenes programfüzetében a Párizsi Magyar Intézet kiállítását, a május 22-től június 27-ig tartó „Aktivizmus, modernizmus, Bauhaus, konstruktív tendenciák a magyar művészetben 1910-1930.” című tárlatot hirdette kiemelt rendezvényeként, amelyet a röpke öt hét alatt több mint kétezren tekintettek meg. A közös programsorozat zárásaként a Foire Saint-Germain és a Párizsi Magyar Intézet meghívta a Besh o droM és az Irie Maffia zenekarokat egy-egy vasárnapi koraesti zenélésre.
„Üld meg az utat!” - szólította fel Párizs mozijairól ismert negyedében – az Odéon téren – egybegyűlt tömeget a Besh o droM. Ezt jelenti ugyanis lóvári nyelven az 1999-ben alakult együttes neve. Egyedi stílusvilágukkal, amelyben keverednek a közép-kelet európai és a balkáni kulturákból kiemelt népzenei elemek, meghódították a párizsi közönséget: a „Meggyújtom a pipám” című számukra ötszáz néző ülte, állta, ugrálta, táncolta körül a színpadot. Ezt a „Szigethangulat” előzetest kívánta erősíteni az Irie Maffia, a magyar reggae és dancehall
együttes július 5-i párizsi koncertje is. Az Odéon Színház előtti téren felállított szabadtéri színpadával a Párizsi Magyar Intézet a Sziget Fesztivált, Európa legnagyobb zenei rendezvényét reklámozta.
De nem csak a zajos események a fontosak. Magnólia és rhododendron-bokrok között áll Párizs egyik belvárosi parkjában – a Bartók Béla téren – Bartók Béla szobra. A vandalizmus ideiglenes áldozatává vált szobor, immár megtisztítva az ezidáig szinte teljesen elfedő graffitiktől, ismét elegánsan fogadhatja tisztelőit. És várhatja az őszt, amikor a PMI a rendszerváltás évfordulójához kötődő, látványos, a magyarok szerepét kihangsúlyozó programokkal várja majd az intézetbe látogatókat. A következő évad kezdetén „Vasfüggönyt” építenek a Luxemburg-kertben, Trabant felvonulással emlékeznek meg a németek kiengedéséről és teret kapnak a kortárs fiatal festők is: a Friss Galériával közösen meghirdetett, a „Rendszerváltás 20 éve” című pályázat legjobbjait állítják ki. A PMI galériájának – a Vasarely Galériának – falaira pedig az Európai Iskola képei kerülnek, a negyvenes-ötvenes évek legnagyobb magyar művészeinek alkotásai. A kiállításhoz Varga Csaba, a PMI igazgatóhelyettese új katalógust is tervez, a sorban már a másodikat.