2014. október 31.
A Budapest Music Center kiváló helyszín a kísérleti, innovatív sorozatok számára, ahol a Concerto Budapest a 2014/2015-ös évadban egy igazán „ütős” sorozatot indít útjára 2014. november 3-án hétfőn. A zenekar minden évben egy-egy hangszercsoportot mutat be szólistái és az ő vendégeik segítségével – és mindig egy kicsit rendhagyó módon. Ebben az évben a rézfúvósok kerülnek középpontba. Három estén át egy-egy hangszer köré szerveződik a program - a Trombita (Devecsai Gábor), a Kürt (Tóth Bálint) és a Harsona (Sztán Attila) köré.
A Trombita program klasszikus szerzőkkel (Britten, Händel, Bach, Vivaldi) indít, majd a műsor második felében kortárs művek következnek, a záró darabtól pedig szó szerint még a lélegzetünk is elakad.
Benjamin Britten Arthur Rimbaud tíz prózai költeménye nyomán íródott Villanások című dalciklusának első része, a Fanfár után Händel Vízizenéjének D-dúr szvitjét hallgathatjuk meg, amelyet Bach D-moll és Vivaldi C-dúr kettősversenye követ.
A kortárs művek sorát Hidas Frigyes Trombita fantáziája nyitja, majd Zarándy Ákos két művével találkozhatunk, melyeket a zeneszerző így ajánl:
A klarinétra, szárnykürtre és zenekarra írt Spürst du mein Herz? című kompozícióm 2014 nyarán keletkezett a két kitűnő hangszeres szólista, Devecsai Gábor és Klenyán Csaba, valamint a CONCERTO BUDAPEST zenekar felkérésére. A német címet Eötvös Péter Paradise reloaded (Lilith) című operájából kölcsönöztem, mellyel szeretném tiszteletemet tenni a zeneszerző 70. születésnapja előtt. A fent említett opera megtekintése ez év januárjában a Művészetek Palotájában számomra az elmúlt tíz év egyik legmeghatározóbb zenei élménye volt. Az újratöltött paradicsombéli történet vége felé Éva felfedi Ádám előtt, hogy gyermeket vár tőle, majd keblére hajtván fejét megkérdezi, hogy érzi-e a szívét. Az e mondatokat követő, kvázi a szívdobbanást szimbolizáló egyvonalas gisz burma gongütés óriási hatással volt rám, így nyáron, amikor meg tudtam szerezni az opera partitúráját elhatároztam, hogy ezt a gongütést „kikölcsönzöm”, és beleépítve saját darabomba egy újfajta jelentőséggel ruházom fel. A statikus és bensőséges zenei anyag folyamatában a fafúvósok és a vonósok többnyire két különböző hangrendszer hangjaiból álló és folyamatosan változó hangszőnyeget játszanak, amibe lágyan helyezkednének bele a szólóhangszerek expresszív dallamai és az ütőhangszerek (burma gongok, tom-tomok és lengőcintányérok) formai tagolást jelképező beütései és ritmus osztinátói.
A Breath Metal Ballad című darab egy garantáltan másfajta élményt kínál, mint a koncert összes többi darabja ezért műismertető helyett inkább egy kéréssel fordulnék a kedves közönséghez: Kérem szépen, hogy felejtsék el, hogy most éppen egy hangversenyteremben ülnek, ahol elismert hangszeres szólisták és zenekari zenészek valamint egy kulturált, műzeneértő közönség veszi Önöket körül! Ehelyett próbáljanak beleilleszkedni egy szabadtéri rock koncert illuminált atmoszférájába, ahol (majdnem) mindent szabad…Concerto Heavy Metal I.
Devecsai Gábor és a Trombita
Britten: Fanfar
Händel: d-dúr szvit
Bach: d-moll kettősverseny
Vivaldi: C-dúr kettősverseny
-
Hidas Frigyes: Trombitafantázia
Zarándy Ákos: Spürst Du Mein Herz?
Zarándy Ákos: Breath Metal Ballad
Közreműködik: Boldoczki Gábor, Klenyán Csaba, Bernáth Orsolya, Devecsai Gabriella, Zarándy Ákos