3426 zenekar 12455 letölthető zene
Rovatok
Hirdetés
Lemezkritika

2014. december 11. | Stewie

Majdnem tökéletes Foo Fighters

Copyright:

Foo Fighters: Sonic Highways | Akárki akármit mond, Dave Grohl bandája korunk legmeghatározóbb zenekara, a modern alternatív rock egyik úttörője. Éppen ezért különösen figyeltem az új lemez körüli felhajtást. Ez nem volt nehéz, hisz minden kis momentumot megosztottak, napról napra lehetett nézni a fejleményeket. Viszont magával a lemezzel gondom volt, ezért is érkezik meg csak most a cikk róla. (Még itt jegyezném meg, hogy a cikkben a kritikák mind az FF szintjéhez van viszonyítva, vagyis fényéveket ver az átlag lemezekre, amik mostanában jönnek ki.)

Az egész lemeznek van egy klasszikus rock’n’roll beütése, amit végre nem abban találtak meg, hogy egy az egyben lemásolták a Stonest, hanem csak az alapokat vették a nagy öregektől, és a saját, alternatív világukkal kiszínezték (sajnos ma ez ritka). Ez viszont sokszor elvesz a mélységéből a számnak, nem érződik benne az érzelmi attitűd, kicsit semleges lesz.

Az első szám a Something for Nothing rögtön magasra tette a lécet. Remek riffek (itt emelném ki Shiflett munkáját, akinek a technikája egyetlen akkorddal eltalálja a tökéletes érzelmi skálát, viszont a szólókban nem érződik ez), nagyon jó szöveg, és klappol az egész szám. Kicsit a ritmika megkavart a trackben, ez elsőre fura volt, de másodjára már teljesen azonosultam vele, bár a gitáralapok néha indokolatlannak tűntek, túl erősek a számhoz. Talán ennek a számnak lett legjobban eltalálva az ideje: nagyon jól beosztotta a 4 és fél percet, szinte elrepül.

A  The Feast and the Famine szerintem egyértelműen a legjobb szám a lemezről. pörgős, igazi rock’n’roll, minden megvan benne, amit vártam. A dob külön jól sikerült, bár a basszus kicsit erős szerintem benne, mondjuk ez a producer hibája szerintem. Viszont itt már a 4 perc kicsit erős nekem. A kevesebb néha több elve alapján jobban jártunk volna egy alsó határú 3 perces számmal. Viszont a vokál mindenért kárpótol: a gitárral egybekötve a kánon olyan jól hangzik, hogy volt, hogy csak azt hallgattam újra és újra.

What Did I Do? / God As My Witness… Na igen, az egyik legérdekesebb szám. Az elején az ismétlődő kezdés (ami a szám közepén visszajön) harmonikusan simul a szövegben megfogalmazott kérdezgetéshez, tényleg művészi szintre emeli a számot, régóta az első tényleg alternatív szám az iparban, ami nem a magamutogatásról szól, hanem saját mondanivalója is van.

Az Outside-ot azért emelném ki, mert itt tényleg mélyre hatoló az egész szám. A szövege ugyanolyan mély, mint a többié, de itt érzem a ritmusvilágban is azt, hogy csontig hatol. Megint csak dicsérni tudom Shiflettet, akinek itt pont a szólója az, aminek minden kis mozzanata egy külön remekmű.

Végül megemlíteném még az In The Cleart, ami tényleg lehetne egy zászlóshajó, ami viszi a lemezt. Könnyed, jó téma, a kidolgozásban sem erőltették a cifra ritmust, egyszerű, de pont ezért jó. Sajnos a hossz itt is sok lett, és a végére kicsit ismétlés szagú lesz.

És ha ennyi ódát zengtem róla, akkor mi volt a bajom a megírással? Ezt legjobban a meghallgatás folyamatán lehet szemügyre venni. Az első meghallgatás során inkább átsiklottam a számokon. Nem volt semmi, amire felkaptam volna a fejem, hogy „OMG, ez mindenidők legjobb száma”. Aztán eltelt pár nap, és egy isteni erő hatására újra meghallgattam a számokat. Még ekkor sem akadt a fülembe semmi, ami mentén el tudtam volna indulni. Bejöttek a számok, de nem tudtam megfogni őket, nem éreztem át őket. Viszont pár napra a második próbára azt vettem észre magamon, hogy dúdolom a számokat, és teljesen belemásztak a fejembe.
És a harmadik volt az igazi (ahogy a magyaroknál szokás): már éreztem, hogy ez egy remek album, bár még mindig nem tudtam megmondani, hogy miért. Csak összeállt.  Szinte tökéletes.

De! Van benne egy kis hiba, ami teljesen szubjektív, de én úgy érzem, hogy emiatt nem lett tökéletes az album. A fenti metódusból ered: nem volt egy olyan szám sem, amit meghallva, rögtön tudtam volna, hogy „Igen, EZ történelem lesz egyből.” És a Foo Fighterstől ezt várom el. A beharangozás után az évszázad lemezére vártam, amit sajnos nem kaptam meg. Talán a felvezetés miatt voltak az elején gondjaim a koronggal, de mindenképpen hiányzik az évet meghatározó sláger, mint a The Pretender, vagy a Best of You.

Éppen ezért nem tudok maximális pontszámot adni nekik. (Ismét hangsúlyozom, hogy magukhoz képest, ha a többi albumhoz hasonlítanám, ami idén jelent meg 11 lenne a végösszeg).

Mymusic értékelése: 9/10

Foo Fighters: Sonic Highways

1. "Something From Nothing"
2. "The Feast and the Famine"
3. "Congregation"
4. "What Did I Do?/God as My Witness"
5. "Outside"
6. "In the Clear"
7. "Subterranean"
8. "I Am a River"

Szólj hozzá!

Csak regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá. Kattints ide a belépéshez! Regisztráció itt.

2020. február 25.

Csendesen | Breaking Benjamin

Breaking Benjamin – Aurora (2020) | Akusztikus albummal jelentkezett a Benjamin Burnley vezette csapat, akik az Ember után úgy gondolták, hogy jobb lesz, ha visszavesznek a durvulásból és a hosszú-hosszú évek óta áhított unplugged dalcsokorral lepik meg a rajongókat. Ez egyrészt dicséretes, hiszen tényleg minimum 15 éve vártuk ezt a percet, másrészt reméljük, hogy jövőre jön a következő hangos lemez, csak hogy ne szakadjon meg a hároméves ciklus, plusz az utóbbi is zseni volt. Tovább

2020. február 20.

Egy kicsit innen... | Wage War

Wage War – Pressure (2019) | Megérkezett az ocalai brigád harmadik nagylemeze, ami attól kapta a legnagyobb visszhangot, hogy a belengető single gitártémája egy az egyben lenyúlta az Architects Doomsday-riffjét. Ha itt megálltak volna, akkor nem lenne a fenti cím és a rossz szájíz, de sajnos túl sok zenét hallgatnak a srácok… Tovább

2020. február 14.

A 2. félidőt hozták a fiúk | Our Last Night

Our Last Night – Overcome The Darkness (2019) | Kicsit talán elhamarkodott képet alkottam tavaly a Let Light Overcome-ról, de védelmemre legyen mondva, hogy akkor még szó nem volt arról, hogy lesz második fele is az anyagnak. Viszont az Overcome The Darkness megérkezett, rám rúgta az ajtót és kicsit még el is varázsolt. Tovább

2020. február 8.

Hátra arc! | Sleeping With Sirens

Sleeping With Sirens – How It Feels To Be Lost (2019) | Kellin Quinn azt ígérte, hogy végre egy keményebb, a banda aranykorához jobban hasonlító, rockosabb albumot kapunk, mert a Gossip volt. Ez egy nagyon szép fogadkozás, csak mivel a Gossip nettó pop volt, kicsit mégis féltem ettől a kijelentéstől. Végül aztán csak igazat mondott Mr. Quinn, de ettől még ne kezdjünk örömtáncot járni. Tovább

2020. február 4.

A kis béna | Andrew Baena

Andrew Baena - Bury The Hatcet (2019, EP) | A youtuberek korát éljük, mi sem bizonyítja ezt jobban, hogy már lassan mindegyiknek van saját dala, EP-je, lemeze, videóklipje vagy bármije, ami a zenéhez köthető – még ha nem ért hozzá, akkor is. Szóval az is tény, hogy ezek közül nagyon kevés az értékelhető produktum, ezért baromi meglepő, hogy az egyik ilyen tavaly Andrew Baena nevéhez fűződik. Tovább

magyar | english | deutsch | espanol | francais | romana | polski | slovensky