3423 zenekar 12355 letölthető zene
Rovatok
Hirdetés
Gitársuli

2005. szeptember 20. | Jónás Tamás

Jónás Tamás gitársuli 26.

Copyright:

Sziasztok! Ezen a héten egy egyszerû akkordmenetet veszünk, és megnézzük, hogy hogyan lehet többféle skálát kombinálni a szólójáték során. A kör nyolc ütembõl áll, és két ütemenként vannak akkordváltások: D-D C-C D-D Gm-Gm.

Az utolsó ütemben egy Bb-C lépéssel is befejezhetjük a kört, mint az alapot tartalmazó mp3-ban is hallható.

Egyébként az akkordokat tetszés szerint színezhetjük, pl. a D lehet kvintfogás, a C-be beletehetjük a kilences fokot, a G-ben pedig kihangsúlyozhatjuk a moll jelleget azzal, hogy megjelenik a terc.

Mivel ez az akkordmenet tényleg (és szándékosan) igen "primitív", ezért választhatnánk azt is, hogy a szólóval lehozzuk a csillagokat az égrõl, négy-ötféle modális hangsort váltogathatunk, kromatikusan mászkálhatnánk fel-le, stb... De most nem ezt választjuk, hanem az egyszerû kísérethez ugyanolyan egyszerû, de (reményeink szerint) hatásos gitárszólót társítunk. (Lásd a másik mp3-at.)

Az elsõ két ütemben egy tremolókarral megtámogatott kilencedik fokkal nyitjuk a szólót. Utána egy A-G lépéssel érünk át a C-dúr akkordhoz.
Az 5-6. ütemben néhány ízlésesen disszonáns hangot is bevethetünk, részben a nyújtás szándékos eltúlzásával (5. ütem), részben pedig azzal, hogy eleve "rossz" hangról indítjuk a nyújtást (G# hangról, 6.ütem). (Ezt a szöveget véletlen mellényúláskor is el lehet sütni, pl: "Én csak színesítettem a szólót"...)
A 7-8. ütemben, a g-moll alatt semmi rendkívüli nem történik, csak egy moll hetest támasztunk alá. A kör legvégét egy nyújtott Bb hanggal fejezzük be, amely pontosan az újra induló nyolcütemes kör elejére ereszkedik vissza A hangra (a mostanáig használt d-moll hangnemben ez kis szext- tiszta kvint lépés).

A kör innentõl ismétlõdik, de mi változtatunk: mi lenne, ha mostantól váratlanul D-dúrban lennénk? Semmi gond: megszólaltatjuk a nagy tercet (F#), és ekkorra már senki nem emlékszik, hogy valaha is d-mollban játszottunk:-)
A C-dúr alatt (3-4. ütem) tulajdonképpen itt is ugyanaz történik, mint az elsõ körben (a G és E hangok szerencsére 2# és 1b hangnemekben is megvannak), csak ritmikailag térünk el a korábbi azonos résztõl. Az 5-6. ütemben megint hangsúlyozottan elszórunk pár nagy tercet, amelyre a kis szeptim, illetve az oktáv válaszol. Zárásként pedig egy D-dúr - g-moll váltást oldunk meg, itt ismét megszólalhat a Bb hang, és az utolsó ütemben, hogy keretes szerkezetünk is legyen, ismét a tremolókart használva tehetjük érdekesebbé a megszólaló g-moll skála elsõ három hangját.


A gyakorlat kottáját itt megtaláljátok jpg formátumban, ehhez a részhez két letölthetõ mp3 van, egyik itt, másik itt.

Jó gitározást!
Jónás Tamás - gitároktatás rock, blues, heavy stílusokban - kezdõknek, haladóknak és profiknak

dessum@freemail.hu - egyéni oktatás

Szólj hozzá!

Csak regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá. Kattints ide a belépéshez! Regisztráció itt.

2010. június 9.

Jónás Tamás Gitársuli 54.

A mai alkalommal egy E-mixolíd hangnemű pengetési gyakorlatot nézünk meg. Emlékeztetőül: a mixolíd skála majdnem végig megegyezik a dúr skálával, de a 7. foka le van szállítva. Így például az E-mixolíd skála hangjai: E F# G# A H C# D (ez utóbbi hang D# lenne a "sima" E-dúr skála esetén). Tovább

2010. május 20.

Jónás Tamás Gitársuli 53.

A mai anyagban a bal kéznek nem lesz könnyű dolga, de cserébe a jobb kéz pihenhet: neki egyáltalán nem lesz dolga. Így akár sonkás szendvics fogyasztása közben is lehet majd gyakorolni ezt a Joe Satriani stílusára emlékeztető futamot. Tovább

2010. május 6.

Jónás Tamás Gitársuli 52.

Ezúttal egy kromatikus futamot fogunk megvizsgálni, amely a nemrég megjelent harmadik OSV albumon szerepel. A szóló e-moll hangnemben van, és az első ütemben két úgynevezett "uniszónó nyújtás" található (a H-húron nyújtás, míg az E-húron csak tartjuk ugyanazt a hangot, amelyet a a H-húron a nyújtással megszólaltattunk - angol elnevezése "unison bend"). Tovább

2009. december 25.

Jónás Tamás Gitársuli 51.

Ezúttal egy domináns szeptim tapping-arpeggio van terítéken. Aki még nem próbált tapping-arpeggiót játszani, annak eleinte szokatlan lehet majd, hogy egyetlen pengetés sem szerepel majd benne (minden hang vagy "hammer-on a semmiből" vagy pedig tapping), de a mozdulatok viszonylag hamar begyakorolhatók. Tovább

2009. december 14.

Jónás Tamás Gitársuli 50.

A mai alkalommal egy újabb példát nézünk meg a szélesebb, egy húron belül akár tiszta kvart hangközt is átérő skálákra. A korábbi anyagok között egy e-moll hangnemben használható hasonló ötlet már szerepelt, ez a mostani technikailag kissé nehezebb lesz, legalábbis ami az eredeti felvételen hallható tempó elérését illeti, de maga a módszer természetesen sebességtől függetlenül bármilyen zenében felhasználható. Tovább

magyar | english | deutsch | espanol | francais | romana | polski | slovensky