3423 zenekar 12355 letölthető zene
Rovatok
Hirdetés
Gitársuli

2006. január 21. | Jónás Tamás

Jónás Tamás gitársuli 29.

Copyright:

Játék ritka hangnemekben. A mai alkalommal egy f-moll hangnemben levõ alapra készült szólót nézünk meg.

Az olyan esetekben, amikor szokatlanabb hangnemben kell szólóznunk, két lehetõségünk is van. Az elsõ, hogy egy jól bevált szólóskálát egyszerûen arrébb pakolunk a gitár nyakán, például egy e-moll skálát egy bunddal arrébb játszva máris f-mollba kerültünk. Bár ezzel a módszerrel "megússzuk" azt, hogy elõjegyzésekre, hangkészletekre, és más hasonló elméleti megfontolásokra kelljen koncentrálnunk, én mégis a másik lehetõséget javasolnám. Szerintem ugyanis az visz elõre, ha a hangnemet, a hangkészletet és az adott harmóniamenetet szóló elõtt átgondoljuk és tudatosan közelítjük meg.

(Hozzáteszem: az, hogy egy hangnemet ritkának, vagy szokatlannak nevezünk, csak arra vonatkozik, hogy ebben a hangnemben esetleg keveset játszottunk még, azaz a kifejezés nem a magát a hangnemet minõsíti. Elméleti síkon egyik hangnem sem "nehezebb" a másiknál, még ha 6-7 keresztet vagy bé-t tartalmaz is:-)

Tehát elõször nézzük át az f-moll hangnemet. Négy bé az elõjegyzése: F-G-Ab-Bb-C-Db-Eb-F. A két akkord, amelyik ebben az alapban szerepel: Fm és Db/F (lásd az egyik mp3-at). A skála hangjainak rögzítéséhez sokszor hasznos, ha egy-egy húron (vízszintesen haladva) végignézzük (ha kell, kikeressük) a hangkészletet, ahelyett, hogy egy statikus, betanult, adott fekvésbõl ki nem mozduló szólóskálát alkalmazunk.

Az alapra készült szóló (lásd a másik mp3-at) elsõ két üteme is erre az ötletre épül: a G húron indulunk el a terctõl (12. bund nyújtva fél hanggal), és a teljes f-moll skálán végigsétál a dallam: 12-10-8-6-5-3-1-0 bundok. Ilyen esetben persze a lényeg azon van, hogy mely hangokat hangsúlyozunk ki (pl. azzal, hogy hosszabban szólnak). Ebben a példában ezek a IX., VII., VI. és V. fokok (G, Eb, Db és C). A IX. fok kezdésként nagyon szépen tud szólni!

Amikor a Db/F akkord (Db-dúr F basszussal) elérkezik a kíséretben (2. ütem), a szóló épp a VI. foknál tart, ami azért hasznos, mert a Db hang a hangnem VI. foka, azaz a szólóval is alátámasztottuk az akkordváltást.

A 3. ütemet (a kíséret f-mollnál tart) egy III-II-VII-IV sorozattal indítottam, ezzel az eddigi, szekundlépéseken alapuló dallamnak lehet új lendületet adni.
A 4. ütem elején C hang szólal meg, ami az éppen szóló akkorddal együtt egy Dbmaj7/F harmóniát ad ki. Egyébként a 3-4-5. ütemekben is az "egy húron haladás" elve érvényesül, csak ezúttal felfelé, és egy nagyobb ugrással kombinálva (C-rõl F-re).

Az 5. ütemben az F-moll blues/pentaton skála helyszínén vagyunk. Ha egy szokványos szólóskálát alkalmazunk, a feladat mindig az legyen, hogy egyéni módon használjuk, tehát lehetõleg ne egy jól bevált, elcsépelt figurát dobjunk be. Ebben az ütemben a IV. és a VII. fokok ismétlõdnek (Bb és Eb), így elkerültük a kocsma-blues témák felbukkanását:-)

A 6. ütemben egy dúr arpeggio szólal meg (mégpedig Eb-dúr). EGy adott moll hangnemben mindig jól alkalmazható az alaphang alatt nagy szekundra levõ hangra épített dúr hármashangzat (tehát F-mollban az Eb-dúr, A-mollban a G-dúr, stb.).

Az arpeggio utáni nyújtás elõször F hangon áll meg, de amikor a következõ ütem elején (7. ütem) megérkezik az f-moll akkord, akkor a hangot továbbnyújtottam G-re (ismét a bevált kilences). Ebben az ütemben egy tizenhatod-triolás futam indul lefelé, az f harmonikus moll
hangjain keresztül. A futam vége (G hang) már a Db akkordnál van (8. ütem), itt a G hang az adott akkorddal együtt egy Db4#/F harmóniát ad ki (bõvített kvart).

Az ütem végén egy tappinggel színesített nyújtás szerepel, és visszaengedéskor (9. ütem eleje) ismét a IX. fok szólal meg. Ez, és a következõ ütem (9-10. ütemek) ismét egy harmonikus-moll futam és ismét egy Db4#/F harmónia, ezúttal egy oktávval lejjebb.

Javaslom, hogy minél többet játsszatok "szokatlan" hangnemben, vagy "vadabb" harmóniamenetre, az improvizációs készségeket csak nehéz szituációkon keresztül lehet továbbfejleszteni. E, vagy A-bluesokat játszva is jókat lehet örömzenélni, de a fejlõdés kulcsa máshol van.


A gyakorlat kottáját itt megtaláljátok jpg formátumban, ehhez a részhez két letölthetõ mp3 van, egyik itt, másik itt.

Jó gitározást!
Jónás Tamás - gitároktatás rock, blues, heavy stílusokban - kezdõknek, haladóknak és profiknak

dessum@freemail.hu - egyéni oktatás és távoktatás(!)

Szólj hozzá!

Csak regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá. Kattints ide a belépéshez! Regisztráció itt.

2010. június 9.

Jónás Tamás Gitársuli 54.

A mai alkalommal egy E-mixolíd hangnemű pengetési gyakorlatot nézünk meg. Emlékeztetőül: a mixolíd skála majdnem végig megegyezik a dúr skálával, de a 7. foka le van szállítva. Így például az E-mixolíd skála hangjai: E F# G# A H C# D (ez utóbbi hang D# lenne a "sima" E-dúr skála esetén). Tovább

2010. május 20.

Jónás Tamás Gitársuli 53.

A mai anyagban a bal kéznek nem lesz könnyű dolga, de cserébe a jobb kéz pihenhet: neki egyáltalán nem lesz dolga. Így akár sonkás szendvics fogyasztása közben is lehet majd gyakorolni ezt a Joe Satriani stílusára emlékeztető futamot. Tovább

2010. május 6.

Jónás Tamás Gitársuli 52.

Ezúttal egy kromatikus futamot fogunk megvizsgálni, amely a nemrég megjelent harmadik OSV albumon szerepel. A szóló e-moll hangnemben van, és az első ütemben két úgynevezett "uniszónó nyújtás" található (a H-húron nyújtás, míg az E-húron csak tartjuk ugyanazt a hangot, amelyet a a H-húron a nyújtással megszólaltattunk - angol elnevezése "unison bend"). Tovább

2009. december 25.

Jónás Tamás Gitársuli 51.

Ezúttal egy domináns szeptim tapping-arpeggio van terítéken. Aki még nem próbált tapping-arpeggiót játszani, annak eleinte szokatlan lehet majd, hogy egyetlen pengetés sem szerepel majd benne (minden hang vagy "hammer-on a semmiből" vagy pedig tapping), de a mozdulatok viszonylag hamar begyakorolhatók. Tovább

2009. december 14.

Jónás Tamás Gitársuli 50.

A mai alkalommal egy újabb példát nézünk meg a szélesebb, egy húron belül akár tiszta kvart hangközt is átérő skálákra. A korábbi anyagok között egy e-moll hangnemben használható hasonló ötlet már szerepelt, ez a mostani technikailag kissé nehezebb lesz, legalábbis ami az eredeti felvételen hallható tempó elérését illeti, de maga a módszer természetesen sebességtől függetlenül bármilyen zenében felhasználható. Tovább

magyar | english | deutsch | espanol | francais | romana | polski | slovensky