3427 zenekar 12457 letölthető zene
Rovatok
Hirdetés
Gitársuli

2005. július 12. | Jónás Tamás

Jónás Tamás gitársuli 24.

Copyright:

Sziasztok! Ezen a héten egy 7/4-es egyszerû rock témát nézünk meg, két lehetséges improvizációval megspékelve. A darab c-mollban van, és a hangnem fontosabb harmóniáit járja körbe (c-moll, Ab-dúr/C, Ab-dúr, G-dúr).

Mint látható, a négyütemes kör két középsõ üteme ugyanaz az akkord, az mp3-at meghallgatva mégis eltérõ hatást tesznek. Ez azért van, mert a 2. ütemben a c-ab hangok szólalnak meg (kis szext hangköz), amely az elsõ ütem c-g hangjai után (tiszta kvint) kevésbé tûnik fel az átlépés egy dúr akkordra, már csak azért sem, mert a c hang alul nem változik.
A 3. ütemben már az alap-kvint összeállításban szólal meg az Ab-dúr. A záró ütemben G-dúr akkord szerepel. Ez az ütem hosszabb egy negyeddel, és a második felében még "búcsúzóul" körbejárjuk a c-moll hangnemet, az utolsó két kvintfogás pedig szó szerint körbeveszi a c hangot (c#-h hangnembõl kilógó hangok).

Két gitárszólót is készítettem a témára (lásd mp3-ak). Az elsõben szinte végig a legismertebb c-szólóskála szerepel (8.fekvés). Az ütemek elején a hosszabb hangokkal a szóló alátámasztja a harmóniákat, majd az ütemek második felében nyolcad lépésekkel haladunk az új akkord felé. Érdemes kihasználni az alaphangnem 2. fokát (D hang, 2. és 6. ütemek), amely moll hangnemekben kiválóan használható egy i-VI lépésnél, hiszen az Ab-dúrban ez a D hang egy megemelt negyedik fok, enyhe líd hatásvadászat:-)

A 8. ütemben a G hangokat nyújtjuk fél hanggal, majd visszaengedés után még egy kis szekundot lelépve ízléses disszonáns érzést lehet kelteni (F# hang). Ez a hang fontos része a c-blues skálának (tritónusz az alaphangtól), de mint a példa is mutatja, nem kelt feltétlenül blues-os utánérzéseket.

A másik gitárszóló a bonyolultabb dolgok iránt érdeklõdõ gitárosoknak készült, és tele lett pakolva arpeggiókkal, 32-ed futamokkal, skálamenetekkel, Malmsteen vagy Romeo stílusban. A G-dúr részeknél a c-moll skála harmonikus változatát érdemes használni, ahol a VII. fok H hang. (Ez G-dúr alappal fríg jelleg.)


A gyakorlat kottáját itt megtaláljátok jpg formátumban, és ehhez a részhez kivételesen három letölthetõ mp3 van: elsõ, második, harmadik.

Jó gitározást!
Jónás Tamás - gitároktatás rock, blues, heavy stílusokban - kezdõknek, haladóknak és profiknak

dessum@freemail.hu - egyéni oktatás

Szólj hozzá!

Csak regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá. Kattints ide a belépéshez! Regisztráció itt.

2010. június 9.

Jónás Tamás Gitársuli 54.

A mai alkalommal egy E-mixolíd hangnemű pengetési gyakorlatot nézünk meg. Emlékeztetőül: a mixolíd skála majdnem végig megegyezik a dúr skálával, de a 7. foka le van szállítva. Így például az E-mixolíd skála hangjai: E F# G# A H C# D (ez utóbbi hang D# lenne a "sima" E-dúr skála esetén). Tovább

2010. május 20.

Jónás Tamás Gitársuli 53.

A mai anyagban a bal kéznek nem lesz könnyű dolga, de cserébe a jobb kéz pihenhet: neki egyáltalán nem lesz dolga. Így akár sonkás szendvics fogyasztása közben is lehet majd gyakorolni ezt a Joe Satriani stílusára emlékeztető futamot. Tovább

2010. május 6.

Jónás Tamás Gitársuli 52.

Ezúttal egy kromatikus futamot fogunk megvizsgálni, amely a nemrég megjelent harmadik OSV albumon szerepel. A szóló e-moll hangnemben van, és az első ütemben két úgynevezett "uniszónó nyújtás" található (a H-húron nyújtás, míg az E-húron csak tartjuk ugyanazt a hangot, amelyet a a H-húron a nyújtással megszólaltattunk - angol elnevezése "unison bend"). Tovább

2009. december 25.

Jónás Tamás Gitársuli 51.

Ezúttal egy domináns szeptim tapping-arpeggio van terítéken. Aki még nem próbált tapping-arpeggiót játszani, annak eleinte szokatlan lehet majd, hogy egyetlen pengetés sem szerepel majd benne (minden hang vagy "hammer-on a semmiből" vagy pedig tapping), de a mozdulatok viszonylag hamar begyakorolhatók. Tovább

2009. december 14.

Jónás Tamás Gitársuli 50.

A mai alkalommal egy újabb példát nézünk meg a szélesebb, egy húron belül akár tiszta kvart hangközt is átérő skálákra. A korábbi anyagok között egy e-moll hangnemben használható hasonló ötlet már szerepelt, ez a mostani technikailag kissé nehezebb lesz, legalábbis ami az eredeti felvételen hallható tempó elérését illeti, de maga a módszer természetesen sebességtől függetlenül bármilyen zenében felhasználható. Tovább

magyar | english | deutsch | espanol | francais | romana | polski | slovensky